Cyberjournalism Vs Printjournalism
روزنامه نگاري الكترونيك و چالش روزنامه نگاري سنتي

 

 

درباره روزنامه نگاري و اينترنت

Why cyber journalism vs print journalism?Newspapers are in trouble. Readers are straying in papers. This blog will explore where we've gone wrong and what we're doing right, with an eye toward REWRITING THE FUTURE OF JOURNALISM.

 

Global Media Journal

 
   

 

Saturday, August 16, 2003


به آينده روزنامه نگاري خوش آمديد!

 


«بعد از ظهر دوشنبه 23 ژوئن يك تصوير براي لحظاتي خبرهاي تلويزيوني را در ژاپن تحت الشعاع قرار داد و آن چيزي نبود جز تصاوير ويدئويي حادثه اي كه در نخستين ساعات بامداد آن روز اتفاق افتاده بود و در جريان آن 12 اتومبيل در يك بزرگراه به يكديگر برخورد كرده بودند.
بنا به گفته دست اندركاران پخش خبر ، اين حادثه كه طي آن 4 نفر كشته و 13 نفر زخمي شدند بر اثر خطاي يك راننده باز نشسته كاميون رخ داد ...
در آن لحظات هيچ هلي كوپتر كنترل ترافيكي در آن حوالي حضور نداشت تا پايين آمده ، تصاوير مناسبي از سانحه تهيه كند و از طرفي هيچ گزارشگري هم نبود تا به صحنه حادثه فرستاده شود اما در عوض بينندگان ژاپني تلويزيون به لطف تلفن همراه دوربين دار راننده كاميون ديگري كه در آن لحظه حادثه را ثبت و ضبط كرده بود ، واقعه را ديدند. در ادامه اين راننده در يك برنامه زنده تلويزيوني كه از شبكه ژاپني NHK پخش مي شد شركت كرده ، در حالي كه تلويزيون تصاوير غير شفافي را كه با دوربين تلفن همراهش گرفته بود نشان مي داد به توصيف صحنه حادثه پرداخت ....»
با خواندن اين خبر احتمالا بايد گفت: به روزنامه نگاري سده بيست و يكم _ جايي كه شهروندان عادي مجهز به تلفنهاي همراه دوربين دار مي توانند بلافاصله گزارشگر يك رويداد يا انتشار دهنده يك خبر شوند_ خوش آمديد!
فن آوري ارتباطات سيار، امروز بدين مفهوم است كه ديگر نيازي نيست شما پشت ميزتان نشسته باشيد يا حتي صاحب يك رايانه باشيد تا بتوانيد از طريق پست الكترونيك عكسي را براي يك روزنامه ارسال كرده ، يك مجله الكترونيك يا وبلاگ را منتشر كنيد. اكنون به لطف تلفنهاي همراه مجهز به دوربين شرايطي فراهم شده تا شما متن و عكس را مستقيما به روي اينترنت منتقل كنيد يا آنها را براي يك روزنامه محلي بفرستيد...
نشر الكترونيكي از طريق تلفن همراه و ديگر تجهيزات سيار پديده نسبتا تازه اي است كه از آن به moblogging يا mobile blogging ياد مي شود و بسياري را عقيده بر آن است ابزار نشر الكترونيك سيار فرصتهاي بزرگي براي روزنامه نگاري و ديگر صنايع بوجود خواهد آورد و همين موضوع اوائل ماه گذشته ميلادي عده اي را به توكيو كشاند تا در نشستي تحت عنوان First International Moblogging Conference شركت كرده ، طي آن به بحث و تبادل نظر در مورد moblogging بپردازند.
نخستين نشر الكترونيك از طريق تلفن همراه بر روي وبلاگ در سال 2001 بوسيله يك بلاگر ساكن توكيو انجام شد و پس از آن افراد ديگري نيز آن را تجربه كردند...
بگذريم كه فراگير شدن moblogging چقدر عملي مي نمايد ، اما براي آنكه روزنامه نگاري آينده را مجسم كرده ، نشر الكترونيك سيار يا moblogging را بهتر بشناسيد بد نيست نگاه پايگاه اينترنتي Online Journalism Review به اين پديده و تحليلهاي مربوط به آن را كه با عناوين ذيل ارائه شده است را مرور كنيد:

در نهايت اگر خود را علاقمند ديديد كه اطلاعات بيشتري در مورد ريشه هاي Moblogging ، نخستين Mobloggerها و نشاني تعدادي از Moblogها به دست آوريد ، به پايگاه رسمي آن در اينترنت مراجع كنيد.
شايد ديدن يكي از جديدترين Moblogها كه ماجراي قطع برق در ايالات متحده را پوشش تصويري داده است ، به فهم بيشتر پديده Moblogging كمك كند و با ديدن آن به فكر فرو رويد كه باوجود فعاليت افراد غير حرفه اي در قلمروهايي كه تا پيش از اين در انحصار روزنامه نگاران بوده است ، آينده روزنامه نگاري را چگونه بايد ترسيم كرد؟


Sunday, August 10, 2003


همزيستي رسانه هاي سنتي و نو

 


محتواي نسخه چاپي يك روزنامه (البته با انجام تغييرات) مي تواند بستر فعاليت نسخه الكترونيك آن باشد اما نه بدان مفهوم كه نسخه الكترونيك روزنامه آيينه نسخه چاپي باشد. نسخه الكترونيك يك روزنامه بنا به ماهيت محيطي كه در آن عرضه مي شود (اينترنت) پيوسته در حال به روزرساني محتواي خود مي باشد و به اين سبب مي تواند به عنوان يك منبع خبري مورد استفاده نسخه مكتوب آن نيز باشد .
اصولا بين رسانه هاي سنتي و نو ، نوعي ارتباط همزيستي وجود دارد بدينگونه كه يك قالب رسانه اي به قالبهاي ديگر كمك مي كند.مثلا در يك روزنامه مردم براي ديدن برنامه هايي خاص در تلويزيون يا شنيدن آن از راديو دعوت مي شوند و يا براي يافتن جزئيات يك مطلب به آنها توصيه مي شود به اينترنت مراجعه كنند.
رسانه جديد (روزنامه الكترونيك) كار خود را در قالبي شبيه به روزنامه آغاز كرد اما حالا شاهد باز تابيدن آثار اين تأثيرپذيري هستيم. به اين صورت كه طراحي صفحات وب بر صفحه آرايي روزنامه ها، مجله ها و گرافيك و آرايش تصاوير و اخبار تلويزيون تأثير گذاشته است.
البته استفاده از رسانه قبلي به عنوان الگويي براي شكل ظاهري در مراحل اوليه ظهور يك قالب جديد رسانه اي مفيد است زيرا اين شيوه آسان تر، ارزان تر و كم خطرتر از ارايه راه حل قطعي و ناگهاني است و از طرفي اين كار به مخاطباني كه به قالب قديمي خو گرفته اند در شناخت و سازگاري با رسانه جديد كمك مي كند.
ادامه دارد.................


باز هم يك جستجوگر وبلاگها

 


در ابتدا بشنويد از يك جستجوگر ديگر براي كاويدن محتواي وبلاگها كه ... اصلا از قديم گفته اند:«شنيدن كي بود مانند ديدن؟» ، پس كافي است سري به waypath بزنيد تا همه چيز دستگيرتان شود!

*شوخي وبلاگي!
و اما بعد ... تب وبلاگ نويسي مرز نمي شناسد و هر كسي را ممكن است مبتلا سازد ، حتي روساي جمهور را چنانكه پرزيدنت بوش نيز به وبلاگ نويسي روي آورده است. در بالاي وبلاگ بوش از قول وي مي خوانيم: آقاي چني و آقاي راو در جلسات و ديدارها به من اجازه صحبت كردن نمي دهند بنابراين من تفكراتم را در اينجا به مردم ارائه مي كنم. گذشته از شوخي سر زدن به وبلاگ George W Bush, President خالي از لطف نيست.

*اخبار مطالعات دانشگاهي
با عضويت در Ascribe Alerts اخبار مطالعات و تحقيقات دانشگاهي را به محض انتشار دريافت مي كنيد.

*سرويس دانشگاه يوتا براي جستجو در روزنامه هاي متقدم آمريكايي
اين هم حاصل تلاش دانشگاه يوتا براي فراهم آوردن امكان جستجوي آنلاين نسخه هاي قديمي چندين روزنامه. نكته جالب توجه آن كه پس از جستجوي موضوع يا كلمه مورد نظر و فهرست شدن نتيجه كاوش در بانك اطلاعاتي الكترونيك دانشگاه ، مي توان اصل روزنامه ها را به صورت پي دي اف ديد و در همين حال در كنار هر شماره روزنامه عناوين صفحات مختلف در دسترس است.
كاش! مراكز دانشگاهي ما نيز با همكاري روزنامه نگاران علاقمند دست به اقدام مشابهي زده ، گذشته مطبوعاتي ايران را در دسترس پژوهشگران علوم ارتباطات و نيز روزنامه نگاران قرار دهند. باشد از اين رهگذر گذشته خود را بهتر بشناسيم و با بازنگري روزنامه نگاري دوران حاضر ايران ، آينده آن را درخشان تر رقم بزنيم.

 

 


جستجو در اين وبلاگ   جستجو در اينترنت       

 
Archives:

 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.


Subscribe with Bloglines

Subscribe in NewsGator Online
Add 'Cyberjournalism Vs Printjournalism' to Newsburst from CNET News.com
Add to Google
MSN Alerts
Blogs that link here

Subscribe to this blog's RSS feed
Add to My AOL
Subscribe in Rojo

 

Home