Cyberjournalism Vs Printjournalism
روزنامه نگاري الكترونيك و چالش روزنامه نگاري سنتي

 

 

درباره روزنامه نگاري و اينترنت

Why cyber journalism vs print journalism?Newspapers are in trouble. Readers are straying in papers. This blog will explore where we've gone wrong and what we're doing right, with an eye toward REWRITING THE FUTURE OF JOURNALISM.

 

Global Media Journal

 
   

 

Thursday, August 28, 2003


«رسانه» در جريان دگرگوني تدريجي ، زبان خاص خود را مي يابد

 


آنچه مسلم است تدريجي بودن امر دگرگوني است كه در نتيجه آن رسانه جديد زبان خاص خود را به دست مي آورد و در عين حال رسانه قديمي تلاش مي كند، خود را با وضعيت جديد هماهنگ سازد.
نمود عيني اين تطورات و گونه به گونه شدنها را مي توان در تاثيرپذيري گرايشات مختلف ژورناليسم از يكديگر سراغ گرفت. ژورناليسم راديويي با روخواني ساده اخبار روزنامه ها آغاز شد و ژورناليسم تلويزيوني نيز همانند اخبار راديويي بود كه با تصاوير همراه شده بود.
روزنامه ها بويژه پس از تثبيت جايگاه اخبار تلويزيون انتشار چندين نسخه در روز را كنار گذاشتند. راديو نيز شيوه برنامه سازي خود را به دليل وجود تلويزيون به شكل چشمگيري تغيير داد و... استفاده رسانه هاي خبري سنتي از اينترنت براي تكميل و گسترش دامنه پوشش فعاليتشان نمونه اي خوب از اين نوع رفتارهاي هماهنگ شونده است.
ادامه دارد.............


دريافت جديدترين خبرهاي CNN از طريق پست الكترونيك

 


در ادامه ارائه خدمات خبري از طريق پست الكترونيك ، سي. ان. ان هم سرويس CNN Breaking News alerts خود را به علاقمندان عرضه كرد.
اما با وجود آنكه هر روز بازار سرويسهاي خبري از طريق اي-ميل داغ تر مي شود Steve Outing معتقد است كه زمان آن رسيده است كه پايگاه هاي خبر رساني براي آگاه كردن مخاطبانشان از خبرهاي جديد به استفاده از سيستم تحويل خبر از طريق RSS روي آورند چرا كه با وجود انبوه نامه هاي الكترونيك ناخواسته(spam) و نيز كرمهاي اينترنتي ، اي-ميل تقريباً غير قابل استفاده شده است و اين همان راهي است كه بخش خبري پايگاه مشهور Yahoo در پيش گرفته است.
*اي-ميل به پايان خود نزديك مي شود!
Steve Outing در مطلبي زير عنوان: «با مرگ اي-ميل RSS جايگزين آن مي شود» ، چنين مي گويد: چه كسي فكر مي كرد كه وضعيت تا اين حد بد شود؟! اي-ميل كه به عنوان عامل رشد و توفيق اينترنت و نيز بهترين كانال ارتباطي دنياي online براي نشر و تبادل داده ها ، بلند آوازه شد ، اينك با شتاب در سرا شيبي سقوط رو به نابودي مي رود و اين نيست مگر به خاطر فعاليتهاي مخرب ويروس نويسان و اسپمرها(spammers). شواهد حاكي از آن است كه ديگر اي-ميل يك ابزار كارآمد براي رساندن اطلاعات به مخاطبان نيست و از همين روي ناشران الكترونيك در پي يافتن يك شيوه جايگرين هستند ...
Steve Outing ادامه مي دهد «بيش از يك سال از زماني كه در اين خصوص نوشتم: از دريافت اي-ميل هاي ناخواسته رنجور و خسته ام ، مي گذرد و از آن هنگام تا به حال وضعيت بدتر شده است. او به نظر Pirillo اشاره مي كند كه اي-ميل را يك واسطه يا رسانه آلوده مي داند و اضافه مي كند شواهد اين آلودگي را به براحتي مي توان يافت...»
اگر مايل به پيگيري و مرور مشروح نظريات Steve Outing در اين خصوص هستيد سري به پايگاه اينترنتي editor and publisher بزنيد.
*RSS چيست؟
در انتهاي اين مبحث و به جهت تكميل آن بد نيست اشاره اي گذرا به RSS داشته باشم.
RSS كوتاه شده عبارات Really Simple Syndication يا Rich Site Summary و يا RDF Site Summary مي باشد. اگر چه كه امروزه بيشتر بعنوان يك نام مطرح است تا يك مخفف.
RSS عبارت است از يك قالب ساده و توافق شده از جنس XML براي ارائه اطلاعات خام. RSS را مي توان يك فايل يا محتواي حافظه سرويس دهنده ميزبان يك وب سايت دانست كه به ديگر سايتها مي گويد كدام مطالب يا صفحات اين سايت جالب است. به عبارت ديگر زماني كه بخواهيم عناوين مطالب يك سايت را براي نمايش در ديگر وب سايتها ارائه كنيم از RSS استفاده مي كنيم.

 

 


جستجو در اين وبلاگ   جستجو در اينترنت       

 
Archives:

 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.


Subscribe with Bloglines

Subscribe in NewsGator Online
Add 'Cyberjournalism Vs Printjournalism' to Newsburst from CNET News.com
Add to Google
MSN Alerts
Blogs that link here

Subscribe to this blog's RSS feed
Add to My AOL
Subscribe in Rojo

 

Home